Polski Emigrant-czy wróci do kraju???

Wysłane przez thomaschek 

18-04-2009 - 11:43:55

Czuję potrzebę otwarcia takiego wątku. Sam jestem na emigracji od ponad 5 lat. Mieszkam w Niemczech, jestem lekarzem. Wyjechałem z Polski bo gdybym nie wyjechał to pewnie tyrałbym na dyżurach za marne grosze, nie mając nadziei na w miarę normalne życie i założenie rodziny. Nie byłoby mnie na to stać. Przytoczę tutaj tyko kilka liczb dla zobrazowania mojej "polskiej" sytuacji przed wyjazdem. Lekarz po stażu,rozpoczynający pracę w szpitalu w 30 tys. miasteczku. Pensja podstawowa brutto 1100 zł, netto po odliczeniu wszystkich składek 730 zł. Razem z dyzurami (6-8 w miesiącu) pensja netto: od 1100 do 1400 zł. Przed i po dyżurze praca na oddziale w godzinach 7.30 do 16.00 (w realiach zazwyczaj dłużej), brak możliwości wcześniejszego wyjścia do domu po dyżurach. Rozwój zawodowy: rozpoczęcie specjalizacji po "egzaminie" w ramach etatu (a nie w ramach rezydentury). W realiach bardzo trudny dostęp do szkoleń ze względu na "braki kadrowe" na oddziale, czyli brak rozwoju.
Łapówki? To nie było w moim stylu. Nie chciałem ich brać. Założenie: ciężkie studia ale później opłacalna praca w wybranym zawodzie bez lewych dochodów.
Po prostu nie dało się normalnie żyć. Nie dało się czegokolwiek odłożyć. Nie było szans na założenie i utrzymanie rodziny.
Decyzja o wyjeździe z kraju.
Bilans zagraniczny: 5 lat w zawodzie, żona (Polka czywiście smiling smiley - kolejny emigrant!), obecnie oczekujemy dziecka, mamy własny samochód, wynajmujemy mieszkanie 100 m2, stać nas na trochę oszczędności, ja zdałem egzamin specjalizacyjny i rozpocząłęm drugą specjalizację, żona na razie nie pracuje. Normalne życie...Aha i nie biorę łapówek!!! Może nie jest to super dużo ale nawet na to nie byłoby mnie w Polsce stać!
Teraz pytania i zagajenie dyskusji:
1) chciałbym aby wypowiadali się tutaj przede wszystkim emigranci...choć oczywiście nie-emigranci są również mile widziani